Temel Eğitim Genel Müdürlüğü

2023 VİZYONU

2023 VİZYONU

İLKÖĞRETİME ERİŞİM VE DEVAM

Vizyon: Zorunlu eğitim çağındaki kız ve erkek her çocuğun eğitime erişim ve devamlarını sağlayıp, okul terklerini önleyerek eğitim haklarını tüm boyutları ile kullanabilmelerini temin etmek.

1-İlköğretime Kayıt

Amaç -1.1. Zorunlu öğrenim çağındaki nüfusun tamamı koşulsuz, nitelikli eğitime almak.
Faaliyetler:
1.1.1.  Güçlü, hızlı, her daim güncel veri tabanı oluşturularak erişim bağlamında merkezi ve yerel düzeyde tanımlanmış sorumluluğu olanlara uyarıda bulunan bir sistem oluşturulacaktır.
1.1.2.  Her bir çocuk için eğitime erişim önündeki engelleri kaldırarak kanıta dayalı politikalar geliştirilecektir.
1.1.3.  Eğitime erişimde dezavantajlı grupların eğitime erişimleri sağlanarak kişi ve kurumlar arası güçlü işbirliği oluşturulacaktır.

2-İlköğretime Devam

Amaç-2.1. Devamsızlık ve terk riski altındaki çocukları erken belirlemek, izlemek ve gerekli müdahaleleri yapmak.
Faaliyetler:
2.1.1.   Devamsızlık ve terk riski altındaki çocukları erken belirlemeye yönelik bir sistem kurulacaktır.
2.1.2. Devamsızlık ve terk riski taşıyan çocuklara yönelik tehditleri ortadan kaldırmaya yönelik politikalar geliştirilecektir.

3-İlköğretimden Ortaöğretime Geçiş

Amaç-3.1. İlköğretimden diplomasız ayrılanların oranını sıfıra indirerek kız ve erkek çocukların ortaöğretime geçişlerini sağlamak.
Faaliyetler:
3.1.1.  İlköğretim sonrası öğenim konusunda bilinç oluşturmaya dönük toplumsal seferberlik çalışması yapılacaktır.
3.1.2 . Okul türlerine göre orta öğretime geçişler izlenecektir.
3.1.3. Ortaöğretime geçiş oranlarının düşük olduğu ilköğretim kurumlarında sorunun çözümüne yönelik müdahaleler yapılacaktır.
                                                         
EĞİTİMDE KALİTE

1-İnsan Kaynakları ve Yönetimi

Vizyon: İlköğretim okullarının idari yapısı ve örgütlenmesini, insan odaklı, kaliteli, etkili ve hızlı hizmet sunabilen, esneklik, saydamlık, katılımcılık, hesap verme sorumluluğu, öngörülebilirlik gibi kavramları öne çıkaran bir anlayışa, yapıya ve işleyişe kavuşturmak.

Amaç- 1.1. Eğitim örgütlenmesinde katılımcı, insan odaklı ve dinamik bir yönetim yaklaşımı uygulamak.
Faaliyetler:
1.1.1.  Okulun eğitim politikalarının belirlenmesinde toplumun ilgili paydaşlarının katılımı sağlanacaktır.
1.1.2.  Okul yönetimlerinde planlama, uygulama, karar alma, bütçeleme, izleme ve değerlendirmede öğretmen, veli, öğrenci ve yönetici vb. tüm okul paydaşlarının aktif olarak katıldığı özerk bir yönetim anlayışı geliştirilecektir.
1.1.3.  Kalite geliştirme çalışmalarının merkez, il, ilçe ve okul düzeyinde sürdürülebilirliği sağlanacaktır.
1.1.4.  Her yönetim kademesinde hesap verebilir bir yapı oluşturulacaktır.

2-Öğretmen

Vizyon: Çok yönlü, çağın eğitim anlayışının gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanmış, yeteneklerini üst düzeyde kullanabilen, gelişime açık, özveri sahibi öğretmen profiline sahip olmak.

Amaç -2.1. Çağın koşullarına uygun, sürekli kendini yenileyebilen öğretmenler yetiştirmek.
Faaliyetler:
2.1.1.  Belirlenen öğretmen yeterlilikleri özelinde YÖK ile işbirliği içinde eğitim içerikleri hazırlanacaktır.
2.1.2.  Etkili bir kariyer planlama mekanizması oluşturulacaktır.
2.1.3.  Adaylık eğitimi, öğretmenin sınıf içinde ve dışında oynayacağı rolleri kolaylaştıracak bir içeriğe sahip olacaktır.
2.1.4.  Personelin kişisel ve mesleki gelişim olanakları çeşitlendirilip (Okul temelli mesleki gelişim uygulamaları, akran etkileşimi, modüler tazeleme programları, okul koçluğu, uzaktan eğitim vb.) arttırılarak, sistemli ve periyodik bir şekilde uygulanacak, izlenecek ve değerlendirilecektir. 
2.1.5. Öğretmenlerin yurtiçi ve yurtdışı olanaklarından yararlanılarak yüksek lisans yapmaları sağlanacaktır.

Amaç 2.2. İnsan kaynaklarının etkili, verimli ve dengeli bir şekilde dağılımı sağlamak.
Faaliyetler:
2.2.1.  Projeksiyonlara bağlı olarak 5 yıllık 10 yıllık personel ihtiyacının bilinirliğinde istihdam, atama ve yer değiştirme politikası geliştirilecektir.
2.2.2.  Öğretmen sayısı 20 öğrenciye 1 öğretmen düşecek seviyede tutulacaktır.
2.2.3.  Mezra, köy, ilce ve il düzeyinde öğretmen yokluğu ve hareketliliğini kabul edilebilir ölçüde minimize edecek öğretmen yer değiştirme modeli geliştirilecektir.

3-Yönetici

Vizyon: Çağın eğitim yönetimi anlayışının gerektirdiği bilgi ve becerileri ile donanmış okul liderlerine sahip olmak.

Amaç -3.1. Okul yöneticilerinin yeterlilikleri belirleyerek ve bu yeterlilikleri etkili bir şekilde kullanmak.
Faaliyetler:
3.1.1.  Okul yöneticilerinin yeterlilikleri belirlenecek ve bu yeterliliklere göre yöneticilerin mesleki gelişimleri için eğitimler verilecek ve takip edilecektir.
3.1.2.  Yöneticilerin yönetim alanında lisansüstü eğitim yapmaları sağlanacaktır.
3.1.3.  Okul yöneticilerinin atanması ve çalışma esasları yeterlilik kapsamında değerlendirilecek ve sürekli gelişimleri sağlanacaktır.
3.1.4.  Kanıta dayalı performans ölçüm araçları geliştirilerek kariyer ilerlemesinde referans kaynağı olarak kullanılacaktır.

4-Okul
Vizyon: Okulların hizmet ettiği çevrenin gelişimine katkı sunan kurumlar olmasını sağlamak.

Amaç -4.1. Okulların bulundukları çevreye katkı ve hizmet sunan kurumlar olmasını sağlamak.
Faaliyetler:
4.1.1.  Okul bulunduğu çevreye sosyal, kültürel ve ekonomik ihtiyaçları da dikkate alarak değer katacak etkinlikler düzenleyecektir.
4.1.2.  Ailenin ve çevrenin okul dışı sosyal aktivitelere destek sağlamaları için eğitimler verilecektir.

Amaç-4.2. Her yörenin iklimini, mimarı özelliklerini dikkate alan, çocuğa, pedagojik koşullara uygun, ergonomik, estetik kaygısı ile mimarisi ele alınmış okul yapıları oluşturmak.
Faaliyetler:
4.2.1. Okul yapıları bölgesel koşullara göre farklılaştırılacaktır.
4.2.2. Okullar dersliklerin yanı sıra her türlü eklentisi ile çocuğun her türlü gelişimine katkı yapabilecek şekilde tasarlanacaktır.
4.2.3. Renk seçimi dâhil her türlü donatı çocuğun doğasına, onun eğitimini desteklemesi bağlamında esnek standartlara bağlanacaktır.

Amaç -4.3. Eğitim kurumları arasında insan kaynaklarını ve örgütsel kapasiteyi geliştirici işbirliklerini sağlamak.
Faaliyetler:
4.3.1. Ülke içerisinde farklı coğrafi bölgelerdeki ilköğretim kurumları arasında bilgi, deneyim ve iyi uygulamaların paylaşılması için kaynak ayrılarak bu kurumların birlikte proje yapmaları sağlanacaktır.
4.3.2. Öğretmenlerin ders içi etkinlik ve uygulamalarını paylaşabilecekleri ortamlar oluşturulacaktır.
4.3.3. Tüm paydaşlar arasında işbirliği ağı kurulacaktır.

Amaç  -4.4. Yatılı ilköğretim bölge okullarında bu okulların kendi gerçekliği bağlamında nitelikli personel görevlendirilmesini sağlamak.
Faaliyetler:
4.4.1. Yatılı ilköğretim bölge okullarının özel koşulları dikkate alınarak bu okullarda görev yapacak personele ilişkin yeterlilikler belirlenecektir.
4.4.2. Yöneticiler başta olmak üzere öğretmenler ve diğer destek personel belirlenen nitelikler doğrultusunda eğitimlere alınacaktır.
4.4.3. Eğitim almış personel arasından yatılı ilköğretim bölge okullarına personel ataması yapılacaktır.

Amaç -4.5. Okulların öğrenci, veli ve öğretmen için her bakımdan güvenliğini sağlamak.
Faaliyetler:
4.5.1. Okullar için her güvenlik alanı ile ilgili risk tanımlaması yapılarak, bu tanımlamalara bağlı tedbirler paketi hazırlanacak ve her an güncelliği sağlanacaktır.
4.5.2. Okul güvenliğini sağlamak için bütün okul sakinleri bilgi ve bilinç sağlama düzeyinde eğitime alınacaktır.

5- Program:

Vizyon: Çok yönlü ve bağımsız düşünce yeteneği ile donanmış, yeteneklerini üst düzeyde kullanabilen, kendine güvenen, coğrafi bölgelerimizin tamamında dünya çocuklarıyla yarışabilen, yetkin, toplumsal sorumluluk bilincine sahip çocuklar yetiştirmeye yönelik programlar hazırlamak.

Amaç-5.1: Öğretim programlarını, üst düzey düşünme becerilerini geliştirecek şekilde hazırlamak.
Faaliyetler
5.1.1.  Öğretim programları akademik, sosyal gelişim ve yetenek alanları şeklinde geliştirilecektir.
5.1.2.  Ulusal öğretim programlarının yanında bölgesel ihtiyaçlara cevap verecek esneklikte programlar geliştirilecektir.
5.1.3.  Program geliştirme çalışmalarında gelecek yordamaları kullanılacaktır.

6|-Eğitim Materyalleri:

Vizyon: Çocuklara yaratıcılığı teşvik edecek ve üst düzey öğrenim becerilerinin gelişimini sağlayacak çoklu kaynaklar sunmak.

Amaç-6.1. Eğitim materyallerinin kalitesini arttırmak.
Faaliyetler:
6.1.1. Ders kitapları, katılımcı bir anlayışla çocukların ve öğretmenlerin görüşleri alınarak alan uzmanlarının teknik desteği ile hazırlanacaktır.
6.1.2. Ders kitaplarının farklı öğrenme stillerini dikkate alma, eleştirel düşünme becerisini geliştirme, toplumsal cinsiyet eşitliğini destekleme ve gelişim dönemleri ile uyumlu olma nitelikleri ön plana çıkarılacaktır.
6.1.3. Ders kitapları değiştirilebilecek ve geliştirilebilecek esneklikte tasarlanacaktır.
6.1.4. Farklı öğretim programlarının tema, öğrenme alanı, beceri ve değerlerine yönelik yazılı, görsel ve işitsel materyaller geliştirilerek ücretsiz olarak çocukların kullanımına sunulacaktır.

7-Ölçme ve Değerlendirme

Vizyon: Çocuğun gelişimini ve öğrenmesini destekleyen bir ölçme, değerlendirme sistemi oluşturmak ve uygulamak.

Amaç-7.1: Öğrenci başarılarını nesnel, geçerli ve güvenilir ölçme araçları ile düzenli aralıklarla ölçerek edinimleri betimsel olarak tanımlamak.
Faaliyetler:
7.1.1. Ölçme ve değerlendirme öğrenciyi elemenin bir aracı olarak değil gelişimini sağlama amaçlı bir araç olarak kullanılacaktır.
7.1.2. Ölçme ve değerlendirme çocukların akademik başarılarının yanında eğitsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlardaki gelişmelerini de desteklemeye yönelik bir araç olarak kullanılacaktır.
7.1.3. Öğretmenlere programların ruhuna uygun süreçlere yönelik ölçme ve değerlendirme yapabilecek eğitimler verilecektir.

8-Fiziksel Kapasite ve Destek Hizmetleri

Vizyon: Eğitim-Öğretim ortamlarının fiziksel kapasitesini ve destek hizmetlerinin niceliğini ve niteliğini eğitim paydaşlarının ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde geliştirmek.

Amaç -8.1. Projeksiyonlara uygun okul, derslik ve diğer fiziki ihtiyaçları karşılamak.
Faaliyetler:
8.1.1. Projeksiyonlar çerçevesinde okul, derslik ve donanım ihtiyaçları belirlenecektir.
8.1.2. Belirlenen okul, derslik ve diğer fiziki ihtiyaçlar karşılanacaktır.
8.1.3. Koşulların uygun olmadığı yerlerde ise okul, derslik ve diğer fiziki ihtiyaçları karşılamada bina yapma yerine kiralama yoluna gidilecektir.
8.1.4. Özel gereksinimi olan çocuklar için okullarda yapılacak düzenlemelere ilişkin bir program geliştirilecektir.

Amaç -8.2. Çocukların güvenli bir ortamda eğitim almalarını sağlamak.
Faaliyetler:
8.2.1. Okullarda çocuk koruma politikası ( programı ) geliştirilecektir.
8.2.2. Okullarda öğrenci ve velilerden gelen talepleri karşılayacak mekanizmalar kurulacaktır.
8.2.3. Okullarda sağlıkla ilgili riskleri ve sorunları ortadan kaldırmaya yönelik bir yapı kurulacaktır.
8.2.4. Okullarda olması muhtemel olaylara karşı ( salgın hastalıklar, yangınlar, doğal afetler, kazalar ) yapılacakları belirleyen bir eylem planı oluşturulacaktır.
8.2.5. Okullar ve öğrenciler sigortalanacaktır.


Amaç -8.3. Okullarda öğrencilerin sağlıklı ve dengeli beslenmelerini sağlamak.
Faaliyetler:
8.3.1. Okul kantin ve kooperatiflerine çocuğun sağlıklı ve dengeli beslenmesini olumsuz yönde etkileyen gıda maddelerine karşı önlem alınacaktır.
8.3.2. Öğrencilere okulun uygun yerlerinde sağlıklı su içebilme olanağı sağlanacaktır.

Amaç -8.4. Öğrencilere, bilgi kaynaklarına erişim imkânı sağlamak.
Faaliyetler:
8.4.1. Okullar bilgi kaynakları sunan merkezlere üye yapılacaktır.
8.4.2. Okulların süreli yayınlara üye olması sağlanacaktır.

Amaç- 8.5. Okullarda öğrencilere eğitimsel amaçlı oyun ve eğlence alanları sağlamak.
Faaliyetler:
8.5.1. Okul bahçeleri eğitimsel amaçlı oyun ve eğlence alanları olarak düzenlenecektir.
8.5.2. Çocukların öğretim saatleri ve okul zamanı dışında bu alanlardan yararlanabilmeleri için gerekli düzenlemeler yapılacaktır.

Amaç -8.6. Yatılı ilköğretim bölge okullarında kız ve erkek bütün çocukların güvenlik, temizlik, barınma, giyim, beslenme, iletişim ve ulaşım ihtiyaçlarını karşılamak.
Faaliyetler:
8.6.1. Okulların güvenlik ve temizlik hizmetleri satın alma yoluyla karşılanacaktır.
8.6.2. Yatakhanelerde koğuş sisteminden oda sistemine ( 4 kişilik ) geçilecektir.
8.6.3. Yatakhanelerde banyolar oda içerisine alınacak, haftanın bütün günleri sıcak su hizmeti sunulacaktır.
8.6.4.Giyim ücretleri de çağın gereklerine uygun hale getirilecektir.
8.6.5. Yemek kalitesi diğer yatılı öğrencilere verilen yemek kalitesine uygun hale getirilecektir. Sabah kahvaltılarında açık büfe uygulaması sistemine ve akşam yemeklerinden sonra da etütlerde veya uygun zamanlarda ek beslenme verilmesi uygulamasına gidilecektir.
8.6.6. Aileleriyle ücretsiz iletişim imkânı sağlanacaktır.
8.6.7. Öğrencilerin okul yönetimince temin edilen araçlarla cuma günü ders bitiminde evlerine gönderilmesi, pazar günü akşamı da evlerinden alınarak okula getirilmesi sağlanacaktır.
8.6.8. Her okula bir araç verilmesi sağlanacaktır.

9-Eğitim Finansmanı

Vizyon: Saydam, hesap verilebilir, etkin ve verimli bir sistemle kaynakların etkili dağılımını sağlamak.

Amaç -9.1. Eğitim ihtiyaçlarını karşılayabilecek etkili bir finansman sistemi oluşturmak.
Faaliyetler:
9.1.1. Projeksiyonlara uygun bütçeler oluşturulacaktır.
9.1.2. Oluşturulan bütçeler için finans kaynakları hazırlanacaktır.
9.1.3 .Kaynakların optimal kullanımı sağlanacaktır.
9.1.4. Bütçe kaynaklarının etkin olarak kullanılıp kullanılmadığını izlenecektir.

Amaç- 9.2. Saydam, hesap verilebilir, etkin ve özerk bir okul bütçe sistemi oluşturmak.
Faaliyetler:
9.2.1. Okul bütçelerinin hazırlanmasında ve uygulanmasında aile, öğrenci vb. paydaşların aktif katılımı sağlanacaktır.
9.2.2. Okul bütçelerine okul-aile birliklerinden ve çevreden edinilen kaynaklar da dâhil edilecektir.
9.2.3. Okul bütçesinin bilançoları dönemsel olarak paydaşlara duyurulacaktır.

Atatürk Blv. No 98 Milli Eğitim Bakanlığı Kat 2 Blok A/B ve Kat 5 Blok A Kızılay Çankaya/ANKARA - 0(312) 413 13 27 / 413 55 02 / 413 18 58 / 413 16 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.