Page 55 - 23Nisan HTML
P. 55

yolu yaptı. Bu yol bir labirent gibi uzanıyordu.        “Bitkiler kaçamaz ama akıllı gibi davranırlar.”
        Yolun sonunda, kapağa yakın bir yere küçük            dedi Bilimbik.
        bir  delik  açtı.  “Buradan  ışık  girecek!”  dedi      “Su varsa köklerini oraya uzatırlar, ışık varsa
        heyecanla.                                            yapraklarını o tarafa çevirirler.”

          Labirentin  başlangıcına  bir  parça  pamuk           3 hafta boyunca her gün bitkinin hareketini
        koydu.  Mutfağa  koştu  ve  fasulye,  nohut,          fotoğrafladı  ve  bir  deftere  not  etti.  Küçük
 I şığa  Y olculuk : Bitkinin Sırrı  mercimek  aradı.  Sonra  mutfaktan  fasulye   fasulye bitkisi, ışığa doğru yolunu bulmuştu.
 Işığa Yolculuk : Bitkinin Sırrı
        tohumunu  aldı.  Çay  tabağına  koyduğu                 Işığa   gitme     hareketine     “fototropizma”,
        pamuğun  arasındaki  fasulye  tohumunu                suya  gitme  hareketine  de  “Hidrotropizma”,
 Bilimbik, bilime çok meraklı, her gün yeni bir şey   nemlendirerek çimlenmesini bekledi.  bitki  köklerinin  toprakta  bulunan  çeşitli
 öğrenmek  isteyen  sevimli  bir  çocuktu.  Bir  gün     Birkaç  gün  sonra,  ilk  çıkış  başlayınca   kimyasal maddelere karşı gösterdiği yönelim

 sınıfta  öğretmeni  “Bitkiler  hareket  eder  mi?”  diye   tohumu  dikkatlice  nemlendirdiği  pamuğun   hareketine   “kemotropizma”   denildiğini
 sorduğunda  Bilimbik’in  kafasında  bir  sürü  soru   içine yerleştirdi.  öğrendi.  Bitkiler,  güneşe  doğru  uzanarak
 belirdi.  Her  gün  pamukları  nemli  tuttu.  Labirentin     daha fazla ışık alıyor ve daha iyi büyüyordu.
 “Bitkiler yerlerinde duruyor, nasıl hareket etsinler   sonunda,   kutunun   kapağında   1-2   cm   Bilimbik,  bitkilerin  hayatta  kalmak  için  nasıl

 ki?” diye düşündü.  büyüklüğünde  bir  delik  açtı.  Kutuyu  da   savaştıklarını artık çok daha iyi anlamıştı.
 Ama öğretmeni şöyle dedi:  pencere  kenarına  koydu  ki  delikten  gelen
 “Bitkiler  de  hareket  eder  ama  bizim  gibi  koşup   ışıkla  deney  tam  olsun.  Ama  her  seferinde   Bilimbik artık biliyordu:
 zıplayamazlar.  Onlar  büyürken  hareket  ederler.   kutunun  kapağını  hemen  kapatıyordu.  Bitki   Bitkiler  de  hareket  eder,  hem  de  amaçlı

 Üstelik, ışığa, suya ya da başka maddelere doğru   ışığı gördüğünde ne yapacaktı?  bir  şekilde!  Bilimbik,  bir  sonraki  deneyini
 yönelirler. Bu hareketlerden biri tropizmadır.”  Günler geçtikçe, Bilimbik yaprağın o karanlık   planlamaya   başlarken   bilimle   dolu
 Bilimbik  hemen  evine  koştu.  “Ben  bunu   labirent  içinde  ışığa  doğru  kıvrıla  kıvrıla   macerasının hiç bitmeyeceğini biliyordu.
 denemeliyim!”  dedi  ve  evde  küçük  bir  deney   ilerlediğini  fark  etti.  Bitki,  karanlığın  içinde   Artık  çevresinde  gördüğü  her  çiçek,  her

 düzenlemeye karar verdi.  yolu  buluyordu!  Tam  delikten  gelen  ışığa   yaprak ona bir hikâye anlatıyordu.
        ulaşmak istiyordu. Bilimbik buna fototropizma           Ve Bilimbik, bu hikâyeleri öğrenmeye devam

 Bilimbik ’in Dene y  Planı  dendiğini hatırladı. Işığa yönelmek, pozitif bir   edecekti…  Dr. Hatice ÜSTÜNER
 Bilimbik’in Deney Planı
        tropizma hareketiydi.

 Bilimbik  ilk  olarak  içi  karanlık  bir  kutu  buldu.
 Kapağını  da  sıkıca  kapatabildiğinden  emin  oldu.
 Kutunun  içine  bitki  sürgününün  geçebileceği
 kalınlık ve yükseklikte kâğıttan kıvrımlı bir labirent























                                                                           ALP ARSLAN

 50                                                                                                         51
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60